خبرگزاری فارس ـ محلات؛ «هلند ایران» لقب یکی از خوش آب و هواترین شهرهای ایران است که آوازه گلهای رنگارنگش در آسیا و حتی جهان پیچیده است.
محلات به دلیل قرار گرفتن در دامان کوهستانهای استوار، باغهای سرسبز، گلخانههای پرورش گیاهان زینتی و گلهای رنگارنگ به بهشت افسانهای و هلند ایران ملقب شده است.
در حال حاضر در شهر محلات به عنوان پایتخت گل و گیاه ایران سالانه حدود 2 میلیون گلدان و 20 میلیون شاخه گل در سطحی نزدیک به 900 هکتار کشت و روانه بازار مصرف میشود که بخش عمدهای از این تولیدات به کشورهای خارجی صادر و بخشی نیز در داخل به مصرف میرسد.
وجود مزارع گلهای رنگارنگ در کنار باغات سرسبز و زیبا از یک سو و سرچشمه آبگرم از سوی دیگر محلات را به یکی از قطبهای مهم گردشگری کشور تبدیل کرده، به طوری که این شهر سالانه پذیرای صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی است که از جاذبهها و دیدنیهای این شهر بازدید میکنند.
دهکده گل و گیاهان زینتی این شهر با وسعتی بیش از ۱۱۰ هکتاری بزرگترین دهکده پرورش گل در کل کشور محسوب شده و در کنار جاذبههای دیگری چون سرچمشه، چشمههای درمانی آبگرم، آتشکده آتشکوه محلات، روستای خورهه، پل تاریخی باقر آباد، سد باستانی نیمور، غار آزادخان، غاریکه چاه و ... و از اصلیترین جاذبههای گردشگری محلات به حساب میآید.
بر اساس آمارهای موجود سالانه بیش از یک میلیون گردشگر داخلی و خارجی از شهر محلات بازدید میکنند، اما در کنار تمام امکانات اقامتی و رفاهی که برای گردشگران پیشبینی و فراهم شده است، نامناسب بودن وضعیت ورودی این شهر و رفع این مشکل توجه ویژه مسوولان مدیریت شهری را میطلبد، این در حالی است که حدود 15 سال از بلاتکلیفی طرح اتصال خیابان شهید قندی به خیابان دکتر آشتیانی میگذرد و هنوز خبری از اجرای این طرح مهم شهری نیست.
دلیل قانع کنندهای برای عدم اجرای طرحی 15 ساله نیست
یکی از شهروندان محلاتی در این رابطه به خبرنگار فارس میگوید: حدود 15 سال از تصویب طرح جامع شهر محلات و طرح اتصال خیابان قندی به کاظمی آشتیانی میگذرد، اما هنوز هیچ شهرداری این طرح را به سرانجام نرسانده است.
این شهروند میافزاید: پس از پیشنهاد طرح اتصال خیابان قندی به کاظمی آشتیانی در طرح جامع شهر محلات، طرح تفصیلی آن نیز به تصویب رسیده و تمام مراحل قانونی و اداری را پشت سر گذاشته است، اما گویا عزمی برای اجرای آن وجود ندارد.
این طرح در شورای ترافیک شهرستان و استان و شورای فنی نیز به تایید رسیده، اما مسوولان دلیل قانع کنندهای برای عدم اجرای آن پس از گذشت این همه سال ندارند
این شهروند محلاتی ادامه میدهد: این طرح در شورای ترافیک شهرستان و استان و شورای فنی نیز به تایید رسیده، اما مسوولان دلیل قانع کنندهای برای عدم اجرای آن پس از گذشت این همه سال ندارند.
شهردار طرح به تصویب رسیده را دارای ایراد میداند
یکی دیگر از شهروندان محلاتی نیز میگوید: در دوره قبلی شورا، بخشی از امور مربوط به اجرای طرح انجام و قرار بود برای مالکین دعوتنامه ارسال شود که با روی کار آمدن شورا و شهرداری جدید متوقف شد، شنیدهها حاکی از آن است که شهردار فعلی طرح مصوب کمیته فنی شورای هماهنگی ترافیک، شهرستان و استان را قبول نداشته و قصد دارد مجدد مشاور گرفته و مطالعات آن را از سر بگیرد، این در حالی است که پیش از این مشاور قبلی طرح 60 میلیون تومان بابت مطالعه آن از هزینه بیتالمال صرف کرده است و چگونه میشود طرحی که تمام تاییدههای لازم را اخذ کرده و به تصویب ارگانهای ذیربط رسیده، از نظر شهردار دارای ایراد باشد.
بازگرداندن مراحل کار به نقطه صفر
نماینده مالکین ساکن در محدوده طرح نیز میگوید: نیاز و ضرورت احداث این خیابان سال هاست به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی کشور رسیده و طرح اجرایی آن نیز از نظر فنی در شهریور سال 99 به تصویب کمیته فنی استان و از نظر ترافیکی و حمل و نقل در آبان 99 به تصویب شورای هماهنگی ترافیک استان رسیده است.
این نماینده میافزاید: در اواخر اسفند سال گذشته جمعی از مالکین ساکن در محدوده طرح نشستی را با اعضای شورای شهر برای پیگیری اجرای طرح برگزار و طی آن مقرر شد دعوتنامه مالکین تا اواسط اردیبهشت ماه امسال از طرف شهردار برای مالکین محدوده مسیر طرح ارسال شود، اما نه تنها دعوتنامهای ارسال نشد، بلکه در کمال تعجب متوجه شدیم شهردار طرح را قبول نشده و قصد انتخاب مشاور برای مطالعه طرح دیگری است که این اقدام شهردار چندین سال دیگر مردم را معطل و سرگردان خواهد کرد.
وی تصریح میکند: اواخر سال گذشته افرادی که فعالیت آنان در حوزه ساخت و ساز بیش از تخصص و تحصیلاتشان در حوزه امور شهرسازی و ترافیک است، طی نامهای به اعضای شورای شهر اعلام کردند که طرح مطالعاتی اتصال خیابان قندی به دکتر آشتیانی را بررسی مجدد کرده و به این نتیجه رسیدهاند که میزان ترافیک و بازه زمانی بهرهبرداری بدون پشتوانه مطالعاتی انجام شده و طرح دارای توجیه ترافیکی، محیط زیستی و اجتماعی نیست، این افراد همچنین اعلام کردهاند که به دلیل به تملک در آمدن تمام زمینها و ساختمانهای در مسیر طرح اجرای آن بسیار پرهزینه بوده و هزینه نامتعارفی را به شهرداری تحمیل میکند که بر اساس آن باید طرح از دستور کار شهرداری خارج شود، این در حالی است که این نظرات از سوی عدهای که تخصص لازم در امور شهرسازی و ترافیک را ندارند، طرح و بیان شده و باعث عقب افتادن اجرای طرح شده است.
وی اظهار میکند: سوال این است که با توجه به تعیین بودجه در سال گذشته برای تملک اراضی واقع در طرح شهرداری تاکنون چه اقداماتی را در این خصوص انجام داده و چرا پس از گذشت یک سال و نیم از تصویب طرح به چه دلیل دریافت مجوز کاربری زمینهای محدوده طرح در کمیسیون امور زیربنایی استان طرح نشده است.
این نماینده بیان میکند: سوال ما از شهردار محلات این است که آیا صحت دارد که شهردار درخواست حذف این طرح از اولویتهای سال 1401 را به شورای شهر ارائه کرده است، چگونه یک طرح که نیاز و ضرورت آن حدود 15 سال در نقشه جامع شهر به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی کشور رسیده، مراجع استانی قانونی و اجرایی بودن آن را تایید کرده و ازطرف شورای شهر برای آن بودجه مصوب شده و صدها نفر از مردم متقاضی اجرای آن هستند از نظر شهردار اولویت ندارد؟
وی با بیان اینکه قرار بود اردیبهشت ماه دعوتنامه برای تنظیم تملک اراضی محدوه طرح بین مالکین و شهرداری ارسال شود، خاطرنشان میکند: دلیل تاخیر در ارسال دعوتنامه چیست؟ در حالی که مشاور فعلی طرح 60 میلیون از صندوق بیتالمال دریافت و طرحی را تهیه و به تصویب مسوولان مربوطه در شهرستان و استان رسانده که مصوبات آن به صراحت بر قانونی و قابل اجرا بودن آن تاکید دارند، به چه دلیل شهردار اقدام به عقد قرارداد با مشاور جدید و بازگرداندن مراحل کار به نقطه صفر کرده، آیا این کار مصداق بارز تضییع حقوق بیتالمال نیست؟
واگذاری مطالعه مجدد طرح به یک کارخانهدار سنگ و سه بساز و بفروش
یکی دیگر از مالکین ساکن در محدوده طرح نیز میگوید: شهردار محلات با استناد کدام ماده قانونی یا مجوز از شورای اسلامی شهر طرح احداث یک خیابان را که کلیات آن سالهای گذشته در طرح جامع شهر به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسیده و طرح اجرایی آن مصوبه شورای حمل و نقل و ترافیک شهرستان، کمیته فنی استان و شورای هماهنگی ترافیک استان را اخذ و قانونی و اجرایی بودن آن در تمامی مصوبات به تایید رسیده را به یکی از کارمند شهرداری با مدرک دیپلم، یک کارخانهدار سنگ و سه بسازو بفروش عضو نظام مهندسی ساختمان محلات سپرده تا آنرا «بررسی مجدد» کنند؟ آیا اینکار در خوشبینانهترین حالت به تمسخر گرفتن نظام اداری کشور نیست؟
این شهروند محلاتی بیان میکند: با توجه تحمیل بار مالی چند ده میلیونی قرارداد مشاور قبلی از صندوق بیت المال و هزینههای زمانی ناشی از ساعتهای متمادی اتلاف وقت چندین مدیر، مسئول، کارشناس و...که طرح را مطالعه، بررسی و تصویب کردهاند درصورتی که شهردار محلات دلایل و مستنداتی مبنی بر اثبات اشتباهات یا تخلفات مشاور قبلی، شهردار و اعضای شورای شهر سابق، اعضای شورای ترافیک شهرستان محلات، کمیته فنی استان و شورای هماهنگی ترافیک استان دارند را به دستگاه قضایی، مردم و اصحاب رسانه ارائه دهد، در غیر اینصورت آیا اقدام وی مصداق بارز تضییع حقوق بیت المال، کتمان حقیقت یا فریفتن اعضای شورای شهر نیست؟
چون طرح در زمان من به تصویب رسیده عزمی برای اجرای آن نیست
شهردار سابق محلات نیز در این رابطه به خبرنگار فارس میگوید: طرح اتصال خیابان شهید قندی به دکتر کاظمی آشتیانی از دورههای دوم و سوم شورا مطرح بود که به صورت نیمه کاره باقی ماند.
استرابی میافزاید: پس از تصویب طرح، در طرح جامع محلات به منظور کاهش بار ترافیکی ورودی شهر تا هسته مرکزی، تهیه طرح تفصیلی آن به شهرداری واگذار شد که شهرداری با اخذ مصوبه از شورا برای تهیه طرح تفصیلی اقدام به انتخاب مشاور ذیصلاح کرد و مطالعات آن را کلید زد.
وی بیان میکند: طرح در کمیته فنی شهرداری محلات بررسی و چکشکاری و برای اخذ تاییده شورای ترافیک شهرستان به کارگروه شورای ترافیک ارجاع و به تصویب رسید، و پس از آن در کمیته فنی و شورای ترافیک استان نیز بررسی و به تصویب رسید.
شهردار سابق محلات میگوید: در اواخر سال 99 ردیف اعتباری برای طرح پیشبینی و مقرر شد با شناسایی مالکین کار تملک اراضی در سال 1400 انجام شود که میتوان گفت روال کار به صورت قانونی انجام و مشکل خاصی نداشت و اجرای این طرح در برنامه پنج ساله پنجم شهرداری جز اولویتها قرار گرفت.
استرابی با اشاره به اینکه اجرای این طرح از مطالبات 20 ساله محلاتیها است، و استارت آن از سال 86 زده شد، اضافه میکند: به دلیل اینکه آن زمان در طرح جامع پیشبینی نشده بود، امکان اجرای آن وجود نداشت که این مسئله موجب شد مالکین این محدوده چندین سال معطل و بلاتکلیف بمانند.
در شهرداری نباید فردی حرف بزنیم، طرح اتصال خیابان قندی به کاظمی آشتیانی شهر محلاتی سیکل قانونی خودش را طی و تمام تاییدیههای قانونی را اخذ کرده است
وی اظهار میکند: در شهرداری نباید فردی حرف بزنیم، طرح اتصال خیابان قندی به کاظمی آشتیانی شهر محلاتی سیکل قانونی خودش را طی کرده و تمام تاییدیههای قانونی را اخذ کرده، مشاوری که مطالعات طرح را بر عهده داشت سه طرح پیشنهاد داد که در نهایت کوتاهترین، کم هزینهترین طرح انتخاب شد تا هم کمترین آسیب به باغات شهرستان وارد شود و هم کوتاهترین مسیر اجرایی شود، اما به نظر میرسد بهانه عدم اجرای طرح این است که چون طرح در زمان من به تصویب رسیده عزمی برای اجرای آن نیست، آقایان نام مرا خط بزنند و طرح را برای مردم اجرا کنند.
مشاور جدیدی برای مطالعه طرح انتخاب شده است
محمد صالحی عضو شورای شهر محلات نیز میگوید: شهرداری به دنبال این است که طرح جدیدی تهیه کند تا حداقل زمین را در بر بگیرد.
وی میافزاید: طرح درخارج از محدوده شهری است و باید طرح جدیدی برای آن تهیه شود چرا که مسیر طرح قبلی مسیر طولانی است و تملک زمین آن هزینه قابل توجهی نیاز دارد.
عضو شورا بیان میکند: مشاور جدیدی برای مطالعه طرح انتخاب شده تا طرح دیگری را بررسی و برآورد دقیقی از میزان هزینه به عمل آورد و طرحی را پیشنهاد کند که برای شهرداری کمترین هزینه را داشته باشد که قطعا زمان بر بوده و به زمان بیشتری نیاز دارد.
موافق اجرای طرح هستم
داود رضایی عضو دیگر شورای اسلامی شهر محلات نیز میگوید: اتصال خیابان قندی به کاظمی آشتیانی شهر محلات طرحی بوده که تصویب شده و در دوره پنجم شورا بودجهای برای اجرا آن در نظر گرفته شد که بنده موافق اجرای آن هستم چرا که اجرای آن را موجب توسعه شهر میدانم.
شهردار فعلی محلات میگوید طرح دارای ایراداتی است که باید برطرف شود
وی میافزاید: اجرای این طرح از نظر ترافیکی نقش موثری در کاهش بار ترافیکی و کوتاهی مسیر دسترسی به سرچشمه دارد اما، شهردار فعلی محلات میگوید طرح دارای ایراداتی است که باید برطرف شود.
این عضو شورا با اشاره به اینکه تا این لحظه طرح رارویت نکرده و نمیداند به چه مرحلهای رسیده است، تصریح میکند: شهردار میگوید طرح در کمیسیون امور زیربنایی نرفته و مصوبه را به ما ارائه نکرده است.
شهردار محلات نمیتواند با نظر شخصی خود مانع از اجرای طرح شود
مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی نیز در این رابطه به خبرنگار فارس میگوید: طرح اتصال خیابان قندی به کاظمی آشتیانی شهر محلاتـ در کمیسیون ماده پنج استان، کمیته فنی استانداری و شورای ترافیک استان و شهرستان به تصویب رسیده و شهردار محلات نمیتواند با نظر شخصی خود مانع از اجرای آن شود.
حمیدرضا نوازنی بیان میکند: شهردار به عنوان یکی از اعضای کمیسیون ماده پنج دارای یک حق رای است و با توجه به اینکه این طرح در دو سال گذشته به تصویب رسیده شهردار قادر به مخالفت با آن نیست و حق لغو طرح را ندارد و باید آن را اجرا کند.
وی تصریح میکند: چنانچه شهردار ایرادی و مانعی در مسیر اجرای طرح میبیند میتواند ایرادات را در کمیسیون مطرح و پیشنهادات خود را برای رفع ایرادات بیان کند تا مورد بررسی قرار گیرد.
نوازنی با بیان اینکه شهردار قدرت لغو طرح تصویب شده را ندارد و نباید نظر شخصی خود را در اجرای طرح اعمال کند، میگوید: چندین سال است اهالی محلات معطل اجرای این طرح هستند و شهرداری موظف به اجرای این طرح است.
به گزارش فارس اتصال خیابان شهید قندی به خیابان دکتر آشتیانی با مزیتهایی چون ایجاد راه دسترسی مناسب برای تردد گردشگران پارک سرچشمه به مرکز شهر و برعکس، رفع مشکل رفت و آمد از کوچه شیبدار و پرخطر جنب هلال احمر، ایجاد راه دسترسی سریع و کوتاه اهالی کوی شهید مطهری به قندی، کمک به رونق کسب و کار کسبه و اهالی دو خیابان، کمک به کاهش ترافیک خیابان 15 خرداد که در حال تبدیل شدن به یکی از معضلات شهر است، حل مشکل فقدان راه دسترسی مناسب کوی شهید شکرالهی به عنوان مانع اصلی توسعه این منطقه محروم به عنوان یکی از مطالبات مردمی با عنوان «تسریع در اجرای طرح اتصال خیابان قندی به کاظمی آشتیانی شهر محلاتـ» در سامانه فارس من به ثبت رسیده که با توجه به توریستی بودن این شهر و ورود حجم بالای گردشگر داخلی و خارجی به این شهر میطلبد هرچه سریعتر به این مطالبه مردمی پاسخ داده شود.
انتهای پیام/